Termin realizacji projektu
w roku kalendarzowym : 2018/2019 od 02.01.2019 do 27.05.2019
termin zakończenia projektu : 30.05.2019
Miejsce:
Przedszkole Samorządowe w Drzewicy
Przewidywana liczba uczestników bezpośrednich (aktywne uczestnictwo)
uczestnicy z danej placówki 25
Opis merytoryczny projektu
Zabawa w teatr jest jednym ze sposobów wychowywania dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, oderwania od rzeczywistości. Rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Dzięki kontaktom ze sztuką dziecko rozwija myślenie, inteligencję, wyobraźnię, poznaje skutki zachowań bohaterów, wnika w ich przeżycia. Dziecko styka się z normami społecznymi, wartościami, bohaterami pozytywnymi i negatywnymi.
Zabawa w teatr jest czymś bardzo naturalnym, zapewnia dziecku prawidłowy rozwój, służy zaspakajaniu wewnętrznej potrzeby przyjmowania przez dziecko roli dorosłego.
Projekt „Mali aktorzy- warsztaty rozwijania dziecięcej ekspresji scenicznej” to cykl zajęć dotyczących edukacji teatralnej . Celem jest zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach i widowiskach teatralnych, zakończonych występem przed publicznością na prawdziwej scenie.
Projekt odnosi się do konkretnej grupy wiekowej - dzieci 5 -letnich, prezentuje treści i zagadnienia dostosowane do wychowanków , uwzględniające ich osobiste zainteresowania. Realizacja projektu zakłada wielopłaszczyznowość działań, sprzyja rozwojowi umiejętności społeczno- emocjonalnych dzieci , podnosi umiejętności komunikacyjne, wrażliwość artystyczną i kreatywność. Projekt będzie realizowany na terenie przedszkola w formie kółka teatralnego. Zaplanowane są również wyjścia do pobliskich, współpracujących placówek tj Szkoły Podstawowej im. Polskich Olimpijczyków, Regionalnego Centrum Kultury w Drzewicy,
Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drzewicy oraz wycieczka autokarowa do teatru w Radomiu.
Treści zostały ułożone wg stopnia trudności i ujęte w bloki tematyczne:
Nasze spotkania z teatrem Zabawy w teatr Mały teatrzyk Mały widz
Mali aktorzy na wielkiej scenie
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym (pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
cele ogólne:
- stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
- wspomaganie rozwoju dziecięcej ekspresji scenicznej
- rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz aktywności twórczej,
- pobudzanie do działań artystycznych, dostarczanie przeżyć emocjonalnych, i estetycznych, umożliwienie prezentacji własnych dokonań, przygotowanie do udziału w konkursach recytatorskich i wystąpieniach teatralnych,
- kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach
- rozwijanie umiejętności społecznych w budowaniu poprawnych relacji z innymi,
cele szczegółowe:
- zaspakajanie potrzeb dzieci w zakresie: rozwijaniu zainteresowań teatralnych, prezentowania umiejętności teatralnych dzieci,
- wspieranie kompleksowego rozwoju, doskonalenia u dzieci w sfery werbalnej, ekspresyjnej,
- stwarzanie warunków do rozwijania inteligencji emocjonalnej dziecka, pozytywnego kreowania przez dziecko obrazu swojej osoby, poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem podczas występów publicznych, współdziałania z innymi przy realizacji określonego zadania,
- stwarzanie dzieciom okazji do twórczości plastycznej (wykonywanie kukiełek , pacynek, masek, rekwizytów, dekoracji, plakatów),
- rozwijanie wyobraźni, wrażliwości, empatii poprzez przebywanie dzieci w świecie bajki, baśni i wchodzenie w role literackie będące wzorem wychowania i etyki,
- wzmacnianie współpracy przedszkola ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym,
procedury osiągania celów:
- zastosowane metody i formy pracy mają w jak największym stopniu rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania dzieci, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, pozwolić na osiągnięcie sukcesu motywującego do dalszych działań.
metody pracy:
- metoda kierowania własną działalnością dziecka - która stosowana będzie podczas inspirowania dzieci do działalności teatralnej, podsuwania pomysłów, realizacji zadań parateatralnych,
- metoda samodzielnych doświadczeń - jej wykorzystanie możliwe będzie po stworzeniu warunków do spontanicznej zabawy dzieci,
- metoda zadań stawianych dziecku.
- metoda inscenizacji - umożliwia realizację wielu ćwiczeń w mówieniu; przygotowanie inscenizacji wymaga zaangażowania wszystkich dzieci, a przez to umożliwia każdemu dziecku zapewnienie poczucia sukcesu, ośmielenie i aktywizowanie.
- Drama - rozwija wyobraźnię, fantazję, wrażliwość emocjonalną - jest metodą wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości
przewidywane osiągnięcia:
- wygłaszanie fragmentów poezji i prozy z pamięci z zastosowaniem teatralnej ekspresji słownej
- zgodne współdziałanie w grupie,
- posługiwanie się poprawną polszczyzną, kontrolowanie wymowy, poznanie słownictwa związanego z teatrem,
- uświadomienie możliwości głosu i poprawienie jego sprawności,
- uwrażliwienie na kulturalne zachowania podczas przedstawienia,
- wyrażanie w sposób werbalny i niewerbalny różnorodnych emocji
- umiejętność wyrażania własnej krótkiej opinii na temat oglądanego spektaklu,
- wyrabianie nawyku systematycznego i bezpośredniego obcowania ze sztuką teatralną,
- budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków,
- promowanie przedszkola poprzez współpracę lokalnymi instytucjami kulturalno- oświatowymi oraz udział w uroczystościach.
Autorzy i wykonawcy projektu:
Edyta Lewandowska
Ewa Papis