Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail
Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail
W Urzędzie Miejskim w Drzewicy udostępnieniu podlega każda wiadomość o sprawach publicznych Gminy Drzewica, będąca w posiadaniu Urzędu.
Za sprawy publiczne należy rozumieć zagadnienia dotyczące majątku publicznego oraz wszystkie zadania publiczne wykonywane przez gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
Zakres udostępnianej informacji publicznej określa art. 6 ustawy z 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej ( Dz. U.z 2016 r. poz. 1764 z późn. zmianami).
Udostępnianie informacji publicznej następuje poprzez:
1) ogłaszanie informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych w Biuletynie Informacji Publicznej,
2) wyłożenie lub wywieszenie w siedzibie Urzędu, na tablicach ogłoszeń Urzędu lub w innych miejscach ogólnie dostępnych, dokumentów zawierających informacje publiczne,
3) wgląd do dokumentów urzędowych,
4) udostępnianie bezpośrednio w formie ustnej lub na pisemny wniosek,
5) dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów,
6) wymianę informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłanej na konto e-mail: ugm@drzewica.pl
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
Prawo do informacji publicznej podlega także ograniczeniu na podstawie art. 5 pkt. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej- ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.
TERMIN UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI
Realizacja wniosku powinna trwać bez zbędnej zwłoki, nie dłużej jednak niż w terminie 14 dni od daty jego wpływu.
Informacja, która może być udostępniona bezpośrednio jest udostępniana bez pisemnego wniosku przez pracowników poszczególnych referatów w formie ustnej lub w formie udostępnienia dokumentów do wglądu. Jeżeli informacja wymaga przygotowania, przetworzenia w formie wydruku, kserokopii czy zapisu na nośniku elektronicznym jest udostępniana na podstawie pisemnego wniosku.
Zgodnie z art. 13 pkt. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej- jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie 14 dni, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
ODMOWA UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI
Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji następuje w drodze decyzji.
Do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że:
1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni,
2) uzasadnienie decyzji o odmowie udostępnienia informacji zawiera także imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej wydano decyzje o odmowie udostępnienia informacji.
ODWOŁANIE OD DECYZJI
Odwołanie od decyzji odmawiającej udzielenia dostępu do informacji publicznej wnosi się za pośrednictwem Burmistrza do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. ( art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).
W przypadku, gdy odmowa udostępnienia informacji publicznej nastąpiła ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się na ochronę danych osobowych, prawo do prywatności oraz tajemnicę inną niż tajemnica państwowa, służbowa, skarbowa lub statystyczna, stronie po wyczerpaniu trybu odwoławczego na podstawie art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji. Sądem właściwym jest sąd rejonowy w miejscu siedziby podmiotu, który odmówił udostępnienia informacji publicznej.