Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail

zmiana ustawień

Czwartek, 25 kwietnia 2024
Imieniny: Jarosława, Marka i Wiki
Text Version
High contrast
A- A+

GTranslate

Wybierz język
Polish
English
French
German
Italian
Portuguese
Russian
Spanish

Urząd

Informacja Burmistrza Drzewicy dla przedsiębiorców w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi

14.02.2023

Działając na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości  i porządku w gminach (Dz.U. z 2022r. poz. 2519 z późn. zm.) Burmistrz Drzewicy przypomina przedsiębiorcom działającym na terenie Gminy Drzewica o obowiązku posiadania przez nich aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej. Burmistrz Drzewicy informuje także, iż ma prawo do kontroli przedsiębiorców zakresie posiadania przez nich takich umów.

W ramach gminnego systemu gospodarki odpadami Gmina Drzewica odbiera wyłącznie odpady komunalne, wytwarzane na nieruchomościach zamieszkałych, tj. z budownictwa jednorodzinnego i wielorodzinnego. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady (m.in. przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą) zobowiązani są posiadać odrębne, indywidualne umowy na odbiór odpadów komunalnych. Do nieruchomości niezamieszkałych, w których wytwarzane są odpady komunalne, zalicza się np. obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ośrodki zdrowia, domy kultury, szkoły, świetlice wiejskie, apteki, szpitale, pensjonaty, hotele itp.

W związku z obowiązującymi przepisami właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie obierania odpadów z uprawnionym podmiotem wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej. Wykaz podmiotów dostępny jest w Urzędzie Miejskim w Drzewicy oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Drzewica w zakładce Urząd Miejski/Ewidencje, Rejestry, Archiwa.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części (tzw. nieruchomości mieszane), tj. jedną przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz drugą przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości mieszanych powinni:

  • uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją:
  • zawrzeć dodatkową, odrębną umowę na odbiór odpadów komunalnych (niewytwarzanych w gospodarstwie domowym) z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.

Przypominam podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są  do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie informuję, że przedsiębiorcy, nieposiadającemu umowy na odbieranie odpadów komunalnych z odpowiednim podmiotem, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).