Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail
Termin realizacji projektu
w roku kalendarzowym 2019 od 7 stycznia do 4 czerwca
Miejsce: Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Drzewicy
Przewidywana liczba uczestników bezpośrednich (aktywne uczestnictwo)
Uczestnicy z danej placówki: 30 osób
Opis merytoryczny projektu
Przedstawiony poniżej program pn: „Od zabawy do sportu i rekreacji” jest kontynuacją projektu z roku 2018 z niewielkimi zmianami. Realizowany będzie w formie zajęć pozalekcyjnych, odbywających się na hali sportowej, boisku Orlik, w terenie( wokół zalewu przy ścieżce rowerowej). Zajęcia odbywać się będą w 2 blokach, w grupach 10-15 osobowych 2 razy w tygodniu. Zajęcia ze Speed Balla ujęte w I bloku są kontynuacją zajęć z zeszłego roku. W bloku II odbywać się będą zajęcia ogólnorozwojowe z elementami siatkówki i lekkiej atletyki. Zmiana w bloku II spowodowana była zgłaszanymi przez uczniów pytaniami o zajęcia z siatkówki.
W celu uatrakcyjnienia zajęć oraz zwiększenia motywacji do ćwiczeń, na podstawie zgłaszanych potrzeb uczniów będą odbywały się elementy zajęć z gier i zabaw ruchowych, zajęcia rytmiczno-taneczne, gimnastyczne z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu, . Wprowadzenie tych dyscyplin pozwoli lepiej przygotować motoryczne i techniczne umiejętności uczestników zajęć.
Zajęcia sportowo-rekreacyjne dają możliwość wyboru aktywności fizycznej, pozwalają na zetknięcie się z wieloma odmianami form ruchu, umożliwiają uczestnictwo we współzawodnictwie i współdziałaniu w zespole. Rozwój dzieci w tym wieku(młodszy wiek szkolny) charakteryzuje się dużą gotowością do ruchu, potrzebą „wyżycia” ruchowego i dużą spontaniczną aktywnością fizyczną.
Przedstawiony projekt ma na celu podniesienie sprawności fizycznej uczniów klas II,IV,V. Program ma także na celu przygotowanie dzieci do uczestnictwa w szeroko pojętej kulturze fizycznej, uczestnictwa w sporcie oraz do udziału w roli zawodnika i kibica widowiska sportowego.
W organizacji zajęć kształtowanie i rozwijanie umiejętności ruchowych dzieci i młodzieży realizowane będzie przez wszechstronne przygotowanie ogólne oraz specjalne z uwzględnieniem wieku, płci oraz indywidualnego rytmu rozwojowego uczniów. Należy i trzeba wykorzystać zapał i potencjał uczniów ich zainteresowania, aby wyposażyć ich w wiadomości i umiejętności przydatne w aktywności zdrowotnej, rekreacyjnej i sportowej. Bardzo ważne w tym procesie są takie działania nauczyciela wychowania fizycznego, które doprowadzą do tego, żeby uczeń sam chciał przyjść na
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym (pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
Cele główne programu:
1. Wspieranie i zachęcenie uczniów do aktywności fizycznej, do czynnego i aktywnego spędzania wolnego czasu.
2. Zapoznanie dzieci z różnymi sportami.
3. Optymalne wykorzystanie infrastruktury sportowej.
4. Wyrównywanie szans dzieci i młodzieży w dostępie do sportu, niezależnie od statusu materialnego rodziców.
5. Profilaktyka i korygowanie wad postawy;
6. Zapoznanie z podstawowymi przepisami gry Speed-ball, siatkówki oraz z lekkiej atletyki.
7. Nauczenie podstawowych elementów technicznych.
8. Poprawa i rozwijanie zdolności motorycznych.
9. Wdrażanie do rywalizacji i współdziałania w grupie.
10. Integracja uczniów, rodziców, nauczycieli i innych osób..
11. Wdrażanie elementów profilaktyki zdrowotnej, zapobieganie zjawiskom patologii.
Przewidywane efekty
Uczeń :
1. Potrafi wykonać skok w dal, wzwyż, bieg na krótkim i długim dystansie, rzut piłeczką palantową, bieg sztafetowy 4x 200m
2. Potrafi uderzać rakietką w piłkę z forhendu i bekhendu, potrafi grać solo, wykonać grę singlowa, deblową, oraz solo relay.
3. Potrafi odbijać piłkę sposobem górnym i dolnym oraz wykonać zagrywkę.
4. Potrafi zorganizować gry i zabawy, poprowadzić rozgrzewkę
Motoryka: wykonanie 3 prób; biegu na 50m, zwisu na drążku, oraz biegu wytrzymałościowego na dystansie 600m, 800m, (w zależności od grupy wiekowej).
Ewaluacja.
Formą ewaluacji będzie:
• Arkusz obserwacji osiągnięć ucznia w zakresie sprawności motorycznej oraz umiejętności technicznych.
• Ankieta wypełniona przez rodziców i uczniów na temat jakości zajęć.
• Zajęcia otwarte poprowadzone wspólnie z chętnymi rodzicami i członkami U3W.
Pozytywne rezultaty udziału dzieci w zajęciach sportowo-rekreacyjnych
1. Przejawiają większą aktywność ruchową podczas wspólnych zabaw z rówieśnikami w czasie wolnym.
2. Częściej są inicjatorami i pomysłodawcami zabaw wśród rówieśników.
3. W większym stopniu przenoszą różne formy szkolnej aktywności ruchowej na grunt rodziny i częściej są inicjatorami wspólnych rodzinnych zabaw i ćwiczeń,
4. Są bardziej samodzielne, potrafią poradzić sobie z porażką, wyciągają wnioski z popełnionych błędów.
5. Wzrasta ich sprawność motoryczna, emocjonalna oraz kultura sportowa.
Autorzy i wykonawcy projektu:
Maria Smolarska