Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail
,,Z GEOGRAFIĄ NA DRZEWICKICH SZLAKACH ” Szkolne koło turystyczno – geograficzne
Termin realizacji projektu: od stycznia do 05 czerwca 2017 roku
Przewidywana liczba uczestników bezpośrednich (aktywne uczestnictwo):
Opis merytoryczny projektu:
Opracowując projekt „Z geografią na drzewickich szlakach” brałam pod uwagę kilkuletnią pracę z młodzieżą w ramach opieki nad kołem geograficzno - turystycznym, a także uczestnictwo moich uczniów w różnorodnych konkursach geograficznych czy turystycznych na szczeblu rejonowym, wojewódzkim i ogólnopolskim.
Projekt przeznaczony jest do realizacji w postaci zajęć pozalekcyjnych, w ramach koła zainteresowań dla uczniów klas drugich i trzecich gimnazjum. Zajęcia pozalekcyjne odbywać się będą od stycznia do czerwca w wymiarze łącznie 50 godzin dydaktycznych. Oprócz lekcji prowadzonych w pracowni geograficznej, odbywać się będą sobotnie, kilkugodzinne zajęcia terenowe (wycieczki piesze) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi. Wycieczki będą zorganizowane w postaci pieszych rajdów na znakowanych trasach turystycznych w okolicy Drzewicy, w sprzyjających pieszym wędrówkom porach roku, w tym przypadku wiosną. Zima będzie czasem realizacji zajęć w sali lekcyjnej. Projekt będzie możliwością pełniejszego rozwoju potencjału uczniów zdolnych, którzy wyróżniają się na tle swojej klasy wiedzą, oczytaniem, umiejętnością dyskusji i sprawnością w posługiwaniu się wiedzą geograficzną, ale również wyrównania szans edukacyjnych uczniom słabszym, potrzebującym więcej czasu na zrozumienie treści geograficznych. Koniecznym będzie podział uczniów na dwie grupy podczas zajęć w pracowni geograficznej, natomiast sobotnie lekcje w terenie będą organizowane dla całej grupy projektowej.
Podstawowym zadaniem będzie dążenie do osiągnięcia sukcesu uczniów w konkursach wojewódzkich o tematyce geograficznej, a oczywistym jest to, że przygotowanie do konkursu wymaga zaangażowania i czasu ze strony ucznia jak i jego opiekuna. Ważnym celem do zrealizowania na zajęciach koła geograficzno - turystycznego będzie poznawanie własnego środowiska, aby ten cel osiągnąć uczniowie będą zdobywać wiadomości dotyczące najbliższej okolicy:
- poznają metody pracy w terenie; obserwacja pośrednia i bezpośrednia, praca z mapą turystyczną, topograficzną, samochodową, kompasem
- rajdy piesze;
- zdobędą informacje o zmianach, jakie dokonały się i dokonują w najbliższej okolicy, uchwycą i zrozumieją czynniki, jakie miały i mają na to wpływ; np. upadek Gerlacha, powstanie nowych zakładów przemysłowych i usługowych, pozytywne zmiany infrastruktury w naszych miejscach zamieszkania (Idzikowice, Jelnia, Brzustowiec, Strzyżów, Domaszno)
– spotkania z pracownikami Urzędu Gminy.
Realizowanie badań terenowych sprzyja poznawaniu przez ucznia własnej miejscowości i regionu zamieszkania. Pogłębiając i rozszerzając wiedzę uczniów umożliwia się im zdobycie nowych i cennych informacji, kształcąc przy tym praktyczne umiejętności operowania zdobytą wiedzą. Uważam, że w świecie coraz to doskonalszych urządzeń techniki, warto też znać proste sposoby orientacji, które mogą wybawić nas z kłopotów w nieoczekiwanych sytuacjach np. podczas wakacyjnej wyprawy lub spaceru w lesie.
Innowacją pedagogiczną będzie przygotowanie gry terenowej - „Geoinfotropy”. Innowacja ta ma charakter metodyczny i jej celem jest poszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły, wzbogacenie wiedzy i umiejętności uczniów, wdrażanie w metodologię badań przyrodniczych, poznanie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy. Podczas marszów na orientację ważna jest umiejętność czytania mapy i wyboru właściwej drogi. Wtedy niezbędna okazuje się zdolność szybkiego i logicznego myślenia. Imprezy na orientację uczą współpracy w grupie. Jedni lepiej wyznaczają drogę, a drudzy potrafią umiejętnie kojarzyć szczegóły terenowe z mapą topograficzną.
W trakcie realizacji projektu opracuję również regulaminy i zorganizuję „Szkolny Konkurs o Drzewicy i regionie” oraz Szkolny Konkurs Turystyczny „Podróże po Polsce”. Członkowie koła turystyczno - geograficznego wezmą udział w konkursie na najciekawszy „Dziennik podróży bliskich i dalekich”. Ciekawym elementem projektu będzie spotkanie z podróżnikiem, który zainteresuje uczniów podróżami po Polsce i świecie.
Projekt jest spójny z „Podstawą programową” oraz programem nauczania geografii w klasach I – III gimnazjum: „Uczeń rozwija w sobie: ciekawość świata poprzez zainteresowanie własnym regionem, Polską, Europą i światem …”
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym
(pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
Cele:
Efekty:
- Wojewódzkim Konkursie Przedmiotowym z Geografii,
- Wojewódzkim Konkursie Geograficzno – Turystycznym „Przez lądy, morza ,oceany… – Półwysep Iberyjski i województwo łódzkie” pod patronatem Łódzkiego Kuratora Oświaty
- Ogólnopolskim konkursie geograficznym „ALBUS”
- „Szkolnym Konkursie o Drzewicy i regionie” Szkolnym Konkursie Turystycznym „Podróże po Polsce”.
- wyniki własnych obserwacji podczas różnorodnych wycieczek szkolnych (zapisy i fotografie)
- informacje dotyczące tego, z jakich zbiorów szkolnych i pomocy dydaktycznych z zakresu geografii korzystali,
- z jakimi instytucjami współpracowali,
- z kim przeprowadzali wywiady,
- informacje z różnych źródeł na temat zmian w infrastrukturze swoich miejscowości
Autorzy i wykonawcy projektu: