Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail
Termin realizacji projektu
Od stycznia 2018 r. do czerwca 2018r
Miejsce: Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Drzewicy
Przewidywana liczba uczestników bezpośrednich (aktywne uczestnictwo)
Opis merytoryczny projektu
W ramach projektu „Smak, kolor, zapach – warsztaty laboratoryjne.” zaplanowane są pozalekcyjne zajęcia laboratoryjne z zakresu biologii i chemii, podczas których uczniowie utrwalą i poznają nowe procesy, reakcje i modele zjawisk biologiczno - chemicznych, zachodzących w otaczającym świecie. Proponowane w tym projekcie nauczanie w oparciu o rozwiązywanie problemów, to dla młodego człowieka czas tak zwanego „ciągłego zadawania pytań” i uzyskiwania odpowiedzi po zbadaniu, obejrzeniu, dotknięciu.
Planowanie, przeprowadzanie eksperymentów, zakładanie hodowli, prowadzenie obserwacji, to działania, w których możliwe jest zarówno indywidualne zaangażowanie ucznia, jak i praca w zespołach (najczęściej dwuosobowych). Wykonywane przez uczniów eksperymenty służą rozbudzeniu ich ciekawości naukowej, a także stymulują ich rozwój społeczny oraz doskonalą współpracę i skuteczne komunikowanie się.
Uczniowie realizują zajęcia tematycznie uporządkowane w trzech modułach:
W każdym module przeprowadzone będą na zajęciach pozalekcyjnych doświadczenia, eksperymenty, badania bądź hodowle dotyczące określonej tematyki:
Barwa - emulsje, napięcie powierzchniowe, transport wody.
Zapach - dyfuzja, pachnące estry, bezwonne gazy.
Smak - osmoza, biowskaźniki.
Celem nadrzędnym projektu jest zapoznanie uczniów z kolejnymi etapami pracy naukowej tj. określanie problemu badawczego, hipotez, ustalanie sposobów przeprowadzenia doświadczenia bądź obserwacji, weryfikacja założeń, dokumentowanie wyników i wyciąganie wniosków. Uczestnicy projektu będą prowadzić „Laboratoryjny Dzienniczek Odkrywcy”. Prowadzenie przez uczniów tego dzienniczka pozwoli na naukę systematyczności oraz doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków. Z części laboratoryjnej powstanie również dokumentacja fotograficzna i opisowa jako materiał do wykorzystania na lekcjach biologii i chemii.
Każdy moduł zakończony będzie popołudniowymi, trzygodzinnymi warsztatami (warsztaty z kolorem, warsztaty z zapachem, warsztaty ze smakiem). Na warsztatach uczniowie będą mieli dodatkową możliwość własnoręcznie wykonać różne przedmioty (m.in. torby ekologiczne, pachnące saszetki), poznać wykorzystanie pospolitych ziół i przypraw kuchennych.
W projekcie przewidywana jest również wycieczka, połączona z aktywnym udziałem uczniów w zajęciach laboratoryjnych w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie i warsztatach w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie.
Poprzez udział w projekcie przekonujemy uczniów, że nauka może być przyjemnością, może stać się prawdziwą życiową pasją, może otworzyć nas na nowe sposoby myślenia.
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym (pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
CELE:
OSIĄGNIĘCIA:
Autorzy i wykonawcy projektu: