Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail
„Kolorowy recykling a środowisko – warsztaty”
Termin realizacji projektu: od stycznia do czerwca 2017 roku
Przewidywana liczba uczestników bezpośrednich (aktywne uczestnictwo)
Opis merytoryczny projektu:
Projekt „Kolorowy recykling” ma charakter ekologiczno – turystyczny i skierowany jest do uczniów gimnazjum (klasy I – III). Głównym jego założeniem jest uświadomienie młodzieży korzyści ze zdobywanej wiedzy w szkole i pokazanie szerokiego wachlarza możliwości, jakie się otwierają w życiu przed ludźmi kreatywnymi, potrafiącymi analizować zjawiska zachodzące w otaczającym nas środowisku przyrodniczym. Atrakcyjność zaproponowanych zajęć projektowych podkreśla fakt, że są one prowadzone metodami przede wszystkim aktywizującymi, mobilizującymi uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i przetwarzania podawanych informacji. Przeprowadzanie doświadczeń, eksperymentów i obserwacji w naturalnym środowisku wyzwala ciekawość świata, przygotowuje młodego człowieka do samodzielności i rozbudza w nim „duszę badacza i odkrywcy”. Praca zespołowa, warsztaty stacjonarne i terenowe, dzielenie się wiedzą z młodszymi kolegami, w połączeniu z przyswajaniem wiedzy ponadprogramowej w ramach przygotowań do konkursów ekologicznych to niezaprzeczalne atuty takiej pracy z uczniami. Forma proponowanych zajęć uwzględnia indywidualizację pracy, dostrzeganie talentów i predyspozycji uczniów.
W ramach realizacji projektu młodzież gimnazjalna będzie uczestniczyć w czterech blokach tematycznych:
„Selektywna zbiórka odpadów”
Realizacja tej tematyki opierać się będzie na:
- zajęciach pozalekcyjnych dla uczniów kl. II dotyczących selektywnej zbiórki odpadów /8-15 uczniów/
- warsztatach dotyczących segregacji odpadami dla klas pierwszych, prowadzonych pod okiem koordynatora przez uczniów klas drugich /8-15 uczniów/
- warsztatowe spotkanie z Prezesem PGKiM w Drzewicy /8-15 uczniów/
„Drugie życie odpadów”
W tym bloku tematycznym uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat:
- tworzyw sztucznych (zajęcia pozalekcyjne dla uczniów klas II) /10- 15 uczniów/
- pomiaru PH, praktycznego obliczania stężeń roztworów (zajęcia pozalekcyjne dla klas II – III) /10–15 uczniów/
„Wpływ zanieczyszczeń na środowisko”
Zajęcia dotyczące szeroko pojętej ochrony naturalnego środowiska prowadzone będą zarówno w szkole jak i w terenie:
- zajęcia pozalekcyjne dla uzdolnionych uczniów, przygotowujące do następujących konkursów ekologicznych
- zajęcia terenowe dotyczące bioróżnorodności ekosystemów lądowych na terenie gminy Drzewica (zajęcia prowadzone dla uczniów klas I - III na zielonych terenach miejskich takich jak parki, skwery, tereny wokół Zalewu i w pobliskim lesie) / 4 grupy po ok.10 uczniów/
- zajęcia terenowe badające właściwości fizyczne i chemiczne wody (uczniowie klas I – III) /8 – 12 uczniów/
- zajęcia praktyczne z mikroskopowania dla uczniów klas I – II /dwie grupy po 8-10 uczniów/
- zajęcia geograficzne dotyczące pracy z mapą, poznawaniem profilu glebowego dorzecza rzeki Drzewiczki, pogłębianiu wiedzy na temat retencji wody (dla uczniów klas I-III) /8-15 uczniów/
- zajęcia praktyczne z doświadczeniami i eksperymentami o charakterze ekologiczno – przyrodniczym, które ściśle łączą się ze zdobytą wiedzą w trakcie trwania projektu, a które umożliwiają w interesujący sposób utrwalenie wiedzy i zastosowanie jej w praktyce.
W trakcie przeprowadzania obserwacji uczniowie będą mogli odpowiedzieć sobie na pytania np. „Co ma wspólnego osmoza z syropem na kaszel?”, „Dlaczego nartniki nie toną?”, „Jak spowodować, by płatki białych bratków stały się kolorowe?” czy też „Kropla drąży skałę”. Zajęcia prowadzone będą dla uczniów klas I – III /8-15 uczniów/ - ekologiczny turniej międzyklasowy dla uczniów klas I i II gimnazjum będący podsumowaniem zrealizowanych do końca kwietnia działań projektowych w trakcie obchodów Dnia Ziemi
„Żyć ekologicznie”
Czwarty blok tematyczny to warsztaty terenowe:
- z leśniczym (wędrówka piesza po lesie wzdłuż rzeki Brzuśni i Drzewiczki, połączona z praktycznymi ćwiczeniami z mapą topograficzną, kompasami, kluczami do oznaczania gatunków, walizką Ekobadacza) dla uczniów klas I – III /25-30 uczniów/
- na rzece Drzewiczce – ekologiczny spływ kajakowy pod hasłem „Co może pływać w rzece?”(sprzątanie rzeki, lokalizacja dzikich wysypisk wzdłuż rzeki – klasy II-III) /15-20 uczniów
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym (pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
Cele:
Efekty:
Autorzy i wykonawcy projektu: